خودگذری شجاعت است
زبیر شیرزاد زبیر شیرزاد

اگر به تاریخ کشور نیاکان با شهامت و پدران دلیر و نسل قهرمان دیروز و امروز دقیقاً نگاه کرد، مردان شجاع، دلیر و نستوه حتی در مسایل سرنوشت ساز از خود خودگذری نشان داده اند. خودگذری نتنها در احزابِ مترقی و ملی، بلکه نشانه ی شان و شوکت مردم سلحشور افغانستان همیشه بوده و هست. شخصیت های مستقل ملی یقیناً دارای احترام میباشند، ولی تجارب نشان داده که به تنهایی بدون همراهان هیچ شخصیتِ مستقل در هیچ کنج و کنارِ دنیاه کاریکه به دردبخورِ مردم و زحمتکشان باشد انجام نداده اند به جز اینکه به مثابه انسانهای شایسته و نیکنام، چه در ایام زنده گی و چه بعد از مرگ، یاد میگردند. برای انسانهای مستقل ملی لازم است تا از نفوذ و شخصیتِ معنوی خویش احزابِ مترقی را یاری رسانند تا شایسته ی سرزبان ها گردند.

هدف از این مختصر نوشته چیزی دیگری نیست، بلکه اقدامی به موقع دوسازمان چپ دموکراتیک (نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان و حزب متحد ملی) بوده که به صدای وحدتخواهی صفوف این دوسازمان، به نظرات مشخص و سازندۀ شان، به پیشنهاداتِ اصولی چپ و آرمانگراه، که از مدت ها بدینسو بخاطر آن مبارزه صورت گرفته، از ته دل لبیک گفته و پروسۀ وحدت را، که از گمان ها و باورها به این سرعت دور بوده، اقدام نمود.

عقیده برآن است که بلاخره مسوولین و هیئت اجرائیه ی آن سازمانهای چپ درک کرده که به تنهایی هیچ یکی از آن سازمانها و دیگر سازمانهای همسو و همفکر نمی توانند به پیروزی های چشمگیر نایل گردند. مطمئن هستم مسوولین و هیئت رهبری به ندای ما اعضای حزبِ بزرگِ دیروز و سازمانهای پراگنده ی امروز توجه نمایند. اعضای نهضت فراگیر و متحد ملی و دیگر سازمانهای چپ دموکرات یک تن واحد اند و چون یک تن واحد در یک سازمان مبارزه کرده اند و رزمیده اند، وحدت را کار عاقلانه میشمارم.

لازم به تذکر است، مسوولین آن دوسازمان و دیگر سازمانها اوضاع کشور و منطقه را دقیقاً درک نموده و به پوست و گوشت خویش آنرا لمس نموده ضرورت یک حزب چپ دموکراتیک و سراسری، که دارای هویت چپ و مترقی باشد و از منافع علیای زحمتکشان دفاع نماید، را احساس مینمایند. یقیناً تکراراً یادآور میشوم، که هیچ سازمان به تنهایی قادر به دفاع از منافع زحمتکشان شده نمیتواند. ما وحدت طلبان به تمام شخصیت های مستقل ملی، دموکراتیک و چپ پیشنهاد مینماییم تا در پروسه ی وحدت شریفانه سهم شایسته ی خودرا ادا کنند و وقت در گذر است و چشم امید مردم و زحمتکشان شما هستید.

رفقای عزیز،

به وطنپرستان چه زیستن باشد و چه رزمیدن بدون یک حزب چپِ دموکراتیک و سراسری کار دشوار است. من به تمام وطنپرستان و مسوولین احزاب و سازمانها همیشه و همیشه به دیدۀ قدر نگریسته و در عرصۀ مبارزه یعنی مرگ و زنده گی به شما پیروان مکتب فکری احترام قایل هستم و همیشه شما را به مثابه وطنپرستان دلیر شجاع و مدبر خطاب نموده ام. "ماهی هر وقت که از آب گرفته شود تازه است"، بناً از کمیسیون های موظف که از بهترین کادرها تشکیل خواهد شد و یقیناً که درین راه شرافتمندانه و بدون خستگی ناپذیر با روحیه ی چپ و ترقیخواه سعی خواهند کرد تا به "هویت چپ" ما را روشن سازند تا باشد مبارزین نسل آینده به هریک شما به دیدۀ قدر بنگرند.

رفقای عزیز،

به مثابه یک حزبی معتقد و متعهد به آرمان چپ و دموکرات که همیشه با شما بوده ام و لحظه ی هم تابع حوادث و انحرافات نشده ام به شما در چند ماده پیشنهدات خودرا مطرح مینمایم امیدوارم که آنرا از نظر دور نداشته باشید:

پیشنهادات اینجانب به مثابه آرمانگراه به کمیسیون موظفِ پروسۀ وحدت حزبی:

1.    در قبال "ایدیولوژی" و "هویت چپ"، "مترقی و دموکراتیک": وحدت آرزوی دیرینه ما است، باید مسئله ی "ایدیولوژی" و "هویت" ما که همان مرکز خدمت به مردم افغانستان و ترقی کشور میباشد توجه تانرا مبذول میدارم. و درین راه دلسوزانه به نماینده گی از هریک ما با هویت چپ دموکراتیک که مدافع منافع زحمتکشان میباشد، می خواهم خاطرنشان بسازم که ایدیولوژی بدون هویت چپ و ترقیخواه به دردبخور زحمتکشان نمیباشد!

2.    در قبال سیاست اقتصادی افغانستان به صورت دقیق و همه جانبه به منظور تامین حقوق و منافع زحمتکشان و مردم افغانستان آرمان زحمتکشان را از نظر دور نداشته باشید زیرا "بازار آزاد" به جز استثمار زحمتکشان چیزی دیگری را به ارمغان ندارد.

3.    در قبال "مبارزه طبقاتی" : "مبارزه طبقاتی" سرلوحۀ مبارزۀ هویت چپ و دموکراتیک میباشد. بدون مبارزۀ طبقاتی هویت چپ ترقیخواه و وطنپرست معنی ندارد، هویت چپ و دموکراتیک مدافع منافع طبقاتِ مظلوم و زحمتکش بوده و است باید سرلوحۀ حزب واحد نیز باشد.

4.    اکنون که حکومت جناب کرزی به خاطر بقای خود در تلاش یک جبهه ی دیگر و تشنه ی قدرت، و از سوی دیگر، مخالفین اش، که همان شرکای حکومت کرزی در قدرت و حکومت کرزی میباشند، در یک جبهه ی دیگری عقبگراه  و تشننه ی قدرت (جبهه متحد ملی) میباشند که هیچ یکی از آنها به عدالت اجتماعی، حقوق بشر و حقوق زنان، که نصف بدنه جامعه مارا تشکیل میدهد، باور و عقیده ی ندارند. مسئله ی حضور "حزب واحد" در چنین یک جبهه یقیناً سوال برانگیز است، به یقین کامل "عضویت واحد" در آنها هویتِ چپِ دموکراتیکِ ملی و ترقیخواه مارا خدشه دار میسازد. در این زمینه توجه شما را به صحبت مورخ ۱۷ عقرب ۱۳۸۷ رفیق محترم شیرمحمد بزرگر رئیس مجلس موسسان نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان مبذول میدارم: "نهضت فراگیر به مثابه یک سازمان سیاسی چپ دموکراتیک و مدافع منافع زحمتکشان و سایر اقشار اجتماعی ستمکش کشور برای اعاده صلح و امنیت ملی پایدار، استقرار دموکراسی واقعی، ایجاد جامعه مدنی، تحکیم وحدت ملی، تامین رفاه ترقی و عدالت اجتماعی به ادامه گذشته به مساعی وحدت با حزب متحد ملی ادامه میدهد." باید موضع ما در رابطه به "حکومت کرزی" و "جبهه ی متحد ملی(!)" مشخص شفاف و روشن باشد.

5.    "حزب واحد" باید در تلاش یک جبهه ی شایسته که به هویت ما، که همان جبهه ی ملی دموکراتیک و ترقیخوا که مشتمل از شخصیت های ملی وطنپرست احزاب و سازمانهای چپ و دموکراتیک که از منافع علیای مردم رنجکشیده و زحمتکشان کشور در هر حالات و هر زمان مقتضیات هویت چپ و دموکراتیک ما و مردم ما در آن متجلی و نهفته باشد سعی به خرچ دهید.

پیشنهادات ما از لحاظ کمی کم ولی از لحاظ کیفی پاسخگوی مقتضیات هویت چپ و ترقیخواه میباشد، امیدوار هستم به پیشنهادات اصولی آرمانگراه و ترقیخواه ما توجه رفیقانه مبذول گردد.

 

به امید وحدت سراسری تمام سازمانهای ملی، ترقیخوا و دموکرات در کشور محبوب ما افغانستان


November 16th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات